Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486);
Enligt riksdagens beslut föreskrivs att 1 § marknadsföringslagen (2008:486) ska ha följande lydelse.
1 §
Denna lag har till syfte att främja konsumenternas och näringslivets intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare.Bestämmelser om marknadsföring finns bl.a. i- – lagen (1992:1672) om paketresor,
- – tobakslagen (1993:581),
- – sjölagen (1994:1009),
- – lagen (1995:1571) om insättningsgaranti,
- – lagen (1996:1006) om anmälningsplikt avseende viss finansiell verksamhet,
- – lagen (1996:1118) om marknadsföring av kristallglas,
- – lagen (1999:268) om betalningsöverföringar inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
- – lagen (1999:158) om investerarskydd,
- – lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster,
- – lagen (2004:299) om inlåningsverksamhet,
- – prisinformationslagen (2004:347),
- – lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler,
- – försäkringsavtalslagen (2005:104),
- – lagen (2005:405) om försäkringsförmedling,
- – lagen (2006:484) om franchisegivares informationsskyldighet,
- – lagen (2010:510) om lufttransporter,
- – radio- och tv-lagen (2010:696),
- – alkohollagen (2010:1622),
- – konsumentkreditlagen (2010:1846),
- – lagen (2011:914) om konsumentskydd vid avtal om tidsdelat boende eller långfristig semesterprodukt,
- – lagen (2013:1054) om marknadsföring av modersmjölksersättning och tillskottsnäring, och
- – lagen (2014:1344) med kompletterande bestämmelser till EU:s tåg-, fartygs- och busspassagerarförordningar.
SFS 2015:254
Denna lag träder i kraft den dag som regeringen bestämmer.
På regeringens vägnarPER BOLUNDLinda Utterberg(Finansdepartementet)